Dossier Automaterialen en gereedschappen

Verlichting: tarieven en reparatiekosten

De nieuwe verlichtingstechnologieën verbeteren het zicht aanzienlijk en bijgevolg ook de veiligheid op de weg. Maar ze kosten ook veel meer en de reparatiemogelijkheden hebben nog weinig te maken met de klassieke halogeenverlichting. 

Voor dit dossier hebben we ons uitvoerig geïnformeerd bij de vakmensen van de reparatiesector – de onafhankelijke garagehouders en de dealers – en daarnaast ook bij de leveranciers van uitrustingen en de groothandelaars. Op basis van hun uitleg en ook door de prijslijsten van de groothandelaars te analyseren, komen we tot een opmerkelijke conclusie, nl. dat de gesofisticeerde ledlichten tot 10 keer meer kunnen kosten dan de klassieke halogeenlampen. Hector Fratty, stichter van de techwebsite drivingvisionnews.com, werd in dat verband recent geciteerd in een artikel van Vif.be, "De wereldwijde omzet voor verlichting zal evolueren van € 28 mia in 2016 naar € 50 mia in 2025. "
FEBIAC tempert die verwachtingen: "De hoge kostprijs van deze technologie zal nog dalen naarmate ze op grotere schaal wordt gebruikt. "

Duur, maar ...

Behalve die hoge prijs voor ledtechnologie – laat ons maar helemaal zwijgen over laserlicht dat duizenden euro's kan kosten – volstaat het ook niet meer een lampje te vervangen om een ledlicht te repareren of te onderhouden. Over het algemeen moet de module volledig worden vervangen, zelfs als sommige delen van de lamp wel nog licht geven. Op die manier stijgt de uiteindelijke factuur voor de eindklant enorm zelfs al zal een ledlicht of laserlicht zelden vervangen moeten worden door de lange levensduur.

Tweedehands?

Michaël Krautli, gedelegeerd bestuurder van de onderneming Krautli vindt dat "een tweedehandsmarkt voor autolichten niet echt interessant is. Wat is de meerwaarde van een tweedehandslamp als een nieuwe slechts € 2 kost? Bovendien vraagt de vervanging van de ledlichten veel werk. De eindgebruiker heeft er dus alle baat bij een nieuw licht te laten installeren. Tenslotte gaat het over de veiligheid, om goed te zien en gezien te worden! "

In België zijn er overigens heel wat gespecialiseerde autogroothandelaars die nieuwe stukken aanbieden voor een vervanging. Denk maar aan Ring Automotive, TYC Europe, Geevers en nog vele andere.

Recyclage    

Volgens Manuela Fiorucci, milieuadviseur bij TRAXIO "valt niet elk elektrisch element in een voertuig dat origineel gemonteerd is onder het toepassingsgebied van Recupel, in tegenstelling tot lampen die vervangen moeten worden. Op het einde van de levensduur wordt de auto gerecycleerd in België door een van de centra met een Febelauto-erkenning. "

 

Foto: BMW