Actualiteit Mobiliteit Automaterialen en gereedschappen

Vernieuwd bandenlabel vanaf 1 mei 2021

15/03/2021

In 2012 werd het eerste bandenlabel geïntroduceerd. Onder impuls van de Europese Unie werd dit herzien en wordt vanaf 1 mei 2021 het vernieuwde bandenlabel van kracht. Het nieuwe label biedt de bandenverkoper en garage een waardevolle ondersteuning bij de verkoop van kwalitatief betere banden.

Het nieuwe bandenlabel is deel van het streven van de Europese Unie naar meer verkeersveiligheid op de weg en minder milieubelasting door het wegverkeer. Dat betekent concreet minder verkeersdoden en minder CO2-uitstoot.

Bandenlabel als communicatietool

Het nieuwe bandenlabel ‘visualiseert’ erg overzichtelijk de kwaliteit van de band. Dat is een voordeel voor zowel de bandenverkoper als de consument, omdat het bijdraagt om een betere bandenkeuze te stimuleren. In één oogopslag laat het bandenlabel de verschillen tussen banden aflezen voor enkele essentiële prestatiecriteria.

Grip op nat wegdek geeft informatie over het remvermogen van een band op nat wegdek en is een doorslaggevend kenmerk voor de veiligheidsprestatie van banden. Daarom is grip op nat wegdek in Europa gekozen als de meest representatieve waarde voor wegvastheid.

De geluidsproductie van de band beïnvloedt het ervaren rijcomfort. Een daling van drie decibel in de geluidssterkte wordt waargenomen als een halvering van het geluid.

De nieuwe look van het bandenlabel 

De drie criteria van het vorige bandenlabel worden hernomen, maar uitgebreid met  pictogrammen voor gebruik op sneeuw en ijs. Daarnaast wordt een QR-code toegevoegd die toegang geeft tot alle relevante productinformatie.

Oud bandenlabel

Nieuw bandenlabel

vanaf 1 mei 2021

Details

Brandstofefficiëntie

(als gevolg van de rolweerstand)

Brandstofefficiëntie

(als gevolg van de rolweerstand)

 

Classificatie in 7 klassen (A tot en met G)

5 klassen (A tot en met E)*

 

Remweg bij nat wegdek

Remweg bij nat wegdek

 

Classificatie in 7 klassen (A tot en met G)

5 klassen (A tot en met E)*

 

Geluidsproductie van de band buiten de auto in dB(A).

Geluidsproductie van de band buiten de auto in dB(A).

 

1, 2 of 3 golfjes, aangevuld met de gemeten waarde in dB(A)

Letterclassificatie (A, B of C) en behoud van meetwaarde in dB(A)

 

/

Pictogram indien band geschikt voor gebruik op sneeuw of op ijs (zover van toepassing)

Symbool 3PMSF (sneeuwvlok met 3 bergtoppen) voor winterbanden en all-seasonbanden

/

Symbool ‘ijs’ indien band geschikt is voor rijden op ijs.

 

Enkel van toepassing bij banden voor personenauto’s (C1-banden).

/

QR-code

Geeft toegang tot een openbare productdatabase met alle relevante informatie over de band.

De QR-code is ook voor de consument bruikbaar, die via deze weg nog meer informatie kan verkrijgen dan wat het label vermeldt.

Voor personenwagenbanden (C1) en bestelwagenbanden (C2)

(**)

Voor personenwagenbanden (C1), bestelwagenbanden (C2) en banden voor bedrijfswagens en trailers (C3)

Het hoger brandstofverbruik van C3-banden en meer kilometers/jaar hebben ertoe geleid dat deze banden nu ook onder de nieuwe regeling vallen.

(*) De waardes van klasse A, B en C blijven gelijk voor het nieuwe bandenlabel.

(**) C3-banden hadden al wel een classificatie maar hoefden niet voorzien te worden van een bandenlabel.

Het nieuwe bandenlabel in de praktijk

Per de Vries, Facilitator Commissie Bandenfabrikanten Pneuband, onderdeel van TRAXIO: “Vanaf 1 mei 2021 moeten alle verkochte banden voorzien zijn van het nieuwe label. Dat geldt voor personenwagenbanden (C1), bestelwagenbanden (C2) en nu ook voor bedrijfswagenbanden (C3).”

De datum van 1 mei 2021 refereert naar de datum dat de banden op de markt gebracht zijn, dus niet naar de productiedatum. Bijgevolg mogen banden die vóór 1 mei 2021 aan de bandendistributeur geleverd zijn, verkocht worden met het oude bandenlabel.

Verkopers moeten door het nieuwe label ook voldoen aan enkele verplichtingen naar de eindconsument toe:

  • In het verkooppunt moeten bandenlabels van de uitgestalde banden goed zicht- en leesbaar zijn. Een productinformatieblad moet fysiek (print) of digitaal beschikbaar zijn voor de klanten.
  • Bij elke communicatievorm rond banden moet het nieuwe bandenlabel vermeld staan. Dat geldt zowel voor gedrukte communicatie (vb. advertenties, folder…) als online publicaties (website, mailing, verkoop op afstand…). Indien prijzen vermeld worden, moet het bandenlabel nabij de prijs weergegeven worden.
  • De eindgebruiker moet steeds via een gratis toegankelijke productdatabase het productinformatieblad kunnen raadplegen en mag ook om een gedrukt exemplaar daarvan verzoeken.
  • Voor verkopers van nieuwe auto’s geldt de verplichting om de koper het bandenlabel te overhandigen van de banden die op het afgeleverde voertuig gemonteerd zijn, evenals het daarbij horende productinformatieblad.

Per de Vries besluit: “Het nieuwe bandenlabel is een sterke communicatietool voor alle partijen binnen de bandensector. Het biedt de sector mogelijkheden om betere banden te adviseren en te verkopen; de gebruiker veiliger en milieuvriendelijker te laten rijden”.