Actualiteit Mobiliteit

WLTP: wat met de bedrijfswagenfiscaliteit?

05/03/2018

De invoering van de nieuwe testcyclus voor de meting van uitstoot en verbruik (WLTP) dreigt de komende maanden aanleiding te geven tot heel wat vragen, zeker voor de klanten die een bedrijfswagen wensen te bestellen. 

U weet wellicht dat vanaf september 2018 alle nieuwe voertuigen die verkocht worden getest moeten zijn volgens de nieuwe WLTP-testprocedure. Een beperkt aantal stockwagens dat nog getest werd onder de oude NEDC-procedure zal mogen uitverkocht worden tot september 2019. De nieuwe testcyclus is strenger en heeft tot doel de reële verbruiks- en uitstootwaarden dichter te benaderen.

Als overgangsmaatregel staat de overheid nog tot 2021 de publicatie toe van een theoretische, omgerekende NEDC-waarde, op basis van de vastgestelde WLTP-waarde. 

CO2-waarde 

De meetwaarde die ons het meest interesseert is de CO2, want dit is de basis voor een aantal fiscale heffingen in dit land. In Vlaanderen zijn de BIV en de wegenbelasting hierop gebaseerd en op federaal niveau is heel de fiscaliteit rond de bedrijfswagen CO2-afhankelijk. Het gaat over het Voordeel van Alle Aard (de belasting die de werknemer betaalt op zijn bedrijfswagen), de aftrekbaarheid in de vennootschapsbelasting en de solidariteitsbijdrage voor de RSZ voor werkgevers.

Vlaanderen heeft aangegeven ‘voorlopig niets te zullen wijzigen’ aan de fiscaliteit. Het federale kabinet Financiën zegt dat ze ‘de zaak bestuderen’. Niets wijzigen wil zeggen dat de fiscaliteit voorlopig gebaseerd zal blijven op de NEDC-waarden, naar onze inschatting alvast tot de verkiezingen van mei 2019.  Tegen dan zullen we moeten onderhandeld hebben met de kabinetten over hoe om te gaan met de ‘volwaardige’ WLTP-waarden.

Nu zit de adder onder het gras waar we hem niet direct verwacht hadden… Uit de eerste WLTP-tests blijkt namelijk dat de ‘omgerekende’ NEDC niet steeds overeenkomt met de ‘oude’ NEDC-waarde maar aanzienlijk hoger kan liggen. Perfect hetzelfde voertuig kan dus vanaf september 2019 plots een NEDC-waarde vermelden die gevoelig hoger ligt dan een model dat een maand tevoren geleverd werd. 

Sinecure 

Om geen fiscale verrassingen op te lopen gaan bedrijfsklanten wellicht de komende maanden garanties vragen bij het ondertekenen van een bestelbon over de CO2-uitstoot die vermeld zal staan op het gelijkvormigheidsattest bij het geleverde voertuig… Het zal niet eenvoudig worden hierover zekerheid te verschaffen aangezien de constructeurs nog volop hun modellen aan het testen zijn volgens de nieuwe normen, en dus zélf nog geen duidelijk zicht hebben op de mogelijke verschillen tussen de oude NEDC en de omgerekende NEDC. Het is ook niet duidelijk vanaf welk moment voertuigen geleverd zullen worden onder de nieuwe norm (uiterlijk september 2018). Dat zal van merk tot merk verschillen. En we gaan dus situaties krijgen dat er tussen september 2018 en september 2019 twee verschillende NEDC-waarden in omloop kunnen zijn voor hetzelfde voertuig, afhankelijk of het een stockwagen betreft of dat het voertuig geproduceerd werd onder de nieuwe meetprocedure. 

Klanten helpen 

Merken zouden zo snel mogelijk duidelijkheid dienen te verschaffen over de wijzigingen die er zullen zijn tussen de WLTP-waarden, de omgerekende NEDC-waarde en de bestaande NEDC-waarde. Ook de timing van invoering en de stockpolitiek spelen uiteraard een rol. Het is een moeilijk kluwen van operationele en commerciële afwegingen voor de constructeurs. We moeten daarbij proberen als leasemaatschappijen en als dealers de klant zo goed mogelijk te helpen maar we moeten ook eerlijk zijn en aangeven dat we in de overgangsfase geen zekerheid hebben over elk element. Wél mogen we stellen dat eens een voertuig ingeschreven is, de CO2-waarde die bij aanvang gebruikt werd zal blijven dienen als fiscale basis voor de rest van de looptijd van de inschrijving.