Actualiteit Tweewielers Burgerlijke bouwkunde en lift-trucks Land- en tuinbouwmaterieel Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

Zoeken in Google: wees zichtbaar en overleef

14/01/2018

In onze sectoren is een website pas efficiënt als hij leads genereert. Hij moet bovenaan de resultaten van zoekmotoren verschijnen of hij verdwijnt in de massa.

In het aankooptraject van een wagen speelt Google voortaan een sleutelrol in de overdracht van commerciële informatie. Een op drie verrichte zoekopdrachten in deze zoekmachine heeft een intentie op lokaal vlak (de beschikbaarheid van een product in de winkel controleren, contact opnemen met een verkooppunt, de weg naar de winkel raadplegen enz.). Hierdoor is het cruciaal geworden dat uw website, en bijgevolg uw business, correct gerangschikt wordt.

Daarnaast neemt het aantal zoekopdrachten via een smartphone op Google sinds enige jaren spectaculair toe, zelfs in die mate dat de vaste PC in september 2015 ingehaald werd. Deze trend is al erg aanwezig en zet zich nog sterker door.

Hoe kunt u uit deze evoluties profijt halen zonder er uw volledige marketingbudget aan te besteden?

Recent heeft Google een dienst ontwikkeld waarmee het deze inlichtingen verzamelt en die de controle aan uw bedrijf biedt: Google My Business. Er zijn twee situaties mogelijk: ofwel staat uw bedrijf niet op Google Maps, ofwel staat het er wel, maar wist u dit niet en/of hebt u (nog!) geen toegang. Hoe wordt uw meer zichtbaar in vier stappen:

  1. Neem controle over uw gegevens en creëer een account Google My Business[1] of vraag uw toegangen aan Google zelf;
  2. Update uw gegevens: bedrijfsnaam (activiteitengroep, merk en ligging), telefoon, website, adres, openingsuren enz. Wie bereikbaar is dankzij correcte contactgegevens zal meer bezoekers aantrekken, deze omvormen in leads en vervolgens in klanten. Voor een potentiële klant is er niets frustrerender dan voor een gesloten deur te staan omdat de openingsuren online niet correct zijn. Zo verliest u een prospect, die uw reputatie terecht zal besmeuren, zowel online als offline;
  3. Optimaliseer uw inhoud en post foto's van uw bedrijf. Google houdt van een mooie inhoud en verkiest bedrijven met een verzorgde lay-out, die hun content regelmatig bijwerken. De gebruiker krijgt zo ook de geruststelling dat uw business wel degelijk bestaat en kan belangrijke informatie raadplegen;
  4. Verhoog uw naamsbekendheid en voorzie daarvoor de publicatie en een correct beheer van meningen. Google verzamelt de meningen die gebruikers achterlaten op allerlei platformen: de Gouden Gids, CityPlug, Yelp, Facebook enz. Google hanteert daarbij een duidelijke voorkeur voor bedrijven met positieve evaluaties. Aarzel niet en beloon gebruikers die een positieve mening formuleren! En vergeet niet om elke commentaar, zowel positief als negatief, te beantwoorden (wees empathisch en staaf uw antwoord).

Wil u deze tips toepassen en concrete resultaten boeken?

Ontdek "Digital Auto Retail", een vormingsprogramma van EDUCAM dat speciaal voor de mobiliteitssector ontwikkeld is: www.digitalautoretail.be.

Voor uw autobedrijf is zichtbaarheid in de eerste resultaten van Google een must, zodat u de klant kunt veroveren wanneer hij een nieuwe wagen wil kopen.