Actualiteit Mobiliteit

Zonder overleg met de sector zorgt nieuwe autofiscaliteit voor hoofdpijn

De autofiscaliteit gaat wijzigen.  Sowieso.  Zowel op federaal niveau als op regionaal niveau.  Dat staat vast.  Enerzijds omdat Europa de lidstaten verplicht om vanaf 2021 de nieuwe WLTP-regels te volgen, anderzijds omdat de diverse regeringen een vergroening van het wagenpark willen (en bepaalde budgettaire gaten te vullen hebben, al mag dat niet met zoveel woorden gezegd worden).

Wat weten we tot nu toe uit de regeerakkoorden:

  • Brussel zal zowel de BIV als de JVB herzien in functie van de milieuprestaties van de voertuigen, op basis van gewicht, het reële vermogen en de soort brandstof.  Ook de regels rond de LEZ zullen een rol spelen, vermits Brussel de ANPR-camera’s wil inzetten om congestie via belasting aan te pakken.
  • Ook Wallonië zal de JVB en de BIV aanpassen in functie van de CO2, het gewicht en het vermogen van het voertuig. 
  • Tot slot zal ook Vlaanderen de autofiscaliteit aanpakken.  Vanaf 2021 zullen de WLTP-emissienormen gebruikt worden, wat wil zeggen dat vervuilende wagens duurder worden terwijl milieuvriendelijkere modellen goedkoper zullen worden.

Van het federale niveau is er helemaal geen nieuws vermits er nog geen onderhandelingen gestart zijn, die naam waardig.  Bovendien geven de drie regionale regeerakkoorden amper details vermits het aan de respectievelijke zes (!) regionale ministers van mobiliteit en financiën is om dit verder uit te werken.  En net daar knelt het schoentje: onduidelijkheid geeft onzekerheid en onzekerheid zorgt voor twijfelende consumenten.

In hoeverre zullen benzinevoertuigen belast worden?  Worden dieselvoertuigen minder belast vermits ze minder CO2 uitstoten of blijft dieselgate de sector achtervolgen?  Zijn elektrische voertuigen dan gratis of zijn de fiscale inkomsten toch ook een beweegreden?  Als de consument massaal zijn voertuig inwisselt voor een milieuvriendelijker exemplaar, en de belastingsinkomsten blijven achter, komt er dan een nieuwe fiscale hervorming om de inkomsten op peil te houden?  En zal CO2 de enige maatstaf zijn of gaat men ook kijken naar de luchtkwaliteit?  Kortom, te veel vragen waar de consument maar ook de sector mee blijft worstelen.  Hoog tijd dus om de sector van in het begin te betrekken bij de toekomstige plannen.

Een fiscale hervorming voor onze sector neemt een goede 8 maanden in beslag, waardoor het een absolute must is voor de diverse politici om zo snel mogelijk te overleggen met de sector, zodat dit dossier dat nu al voor veel onzekerheid zorgt, morgen geen hoofdpijndossier wordt.

Pieter Van Bastelaere
@PVANBASTELAERE

Foto: Freeimages Simone Solda